stoppen geeft ruimte

Soms moet je gewoon stoppen als je gevoel dat aangeeft. En mijn gevoel gaf dat aan. Elf jaar lang ‘communitymanager’ zijn op Kennisnet is best lang. Maar er zijn grenzen.

afscheid

Zojuist daarom een ‘afscheidsmail’ gestuurd naar bijna 6000 communityleden, met de volgende tekst:

Beste communityleden,
Zoals ik al eerder aan jullie heb gemeld in mijn nieuwsbrief van 3 juni, moet ook  bij Kennisnet/Digischool worden bezuinigd. Er gaan grote veranderingen plaatsvinden in zowel de organisatie van de communities, als in de beloning van het communitywerk zoals het Kennisnet/Digischool nu voor ogen staat. Ik kan me daarin niet vinden, en heb daarom besloten te stoppen als communitymanager Verzorging. Hoe moeilijk ook.

Soms moet je beslissen: het is beter om te stoppen

Het zijn 11 mooie jaren geweest en ik kijk met gepaste trots graag terug op wat we met zijn allen hebben bereikt.  Ik hoop dat Kennisnet/Digischool erin zal slagen de juiste weg en mensen te vinden om al dit werk van en voor jullie samen, bijna 6000 leden, niet verloren te laten gaan. Hoe dit alles komend schooljaar zal verlopen, is mij en een aantal collega-communitymanagers, niet duidelijk. Ik heb na 2 weken ook nog geen reactie ontvangen op het indienen van mijn ‘ontslag’. De mailinglist blijft tot 1 augustus beschikbaar. Mijn contract loopt tot die datum en tot die tijd zal ik berichten van jullie via deze list rondsturen.

Mijn werk als communitymanager stopt dus per 1 augustus 2012. Maar je hoeft daarna wat mij betreft niet verstoken te blijven van alle nieuwtjes. Ik ga door op een andere weg. Ik zal meer tijd gaan besteden aan het binnenkort geheel vernieuwde  Verzorgingslokaal en mijn weblog EduFloor. Wil je hiervan op de hoogte blijven ? Vul dan je gegevens in op het aanmeldformulier. Je hoort dan snel weer van me!

Rest mij jullie allemaal heel, heel hartelijk te bedanken voor alles wat we in de afgelopen jaren voor elkaar konden betekenen! Heel vers in mijn geheugen ligt nu bijvoorbeeld  de vele mail die ik ontving ná mijn schrijven in juni over de grote veranderingen. Het was hartverwarmend! Ook de afgelopen dagen waarin ik op nette wijze afscheid van jullie wil nemen maar tegelijkertijd nieuwe dingen een kans wil geven, heb ik veel steun gehad: communitylid Albert is een kei in tekst en taalgebruik. Want jullie weten dat ik wel eens overenthousiast en iets te kort door de bocht kan schrijven en reageren. Het is de aard van het ‘beesie’, maar deze aard zorgt ervoor dat ik niet bij de pakken neer ga zitten en verder ga met de dingen die ik graag deed en doe: bezig zijn met onderwijs en de (digitale) ontwikkelingen daaromheen, leermiddelen maken en dit alles delen met anderen.

Ik wens jullie een fijne vakantie, en wie weet houden we contact via de nieuwsbrief die ik vanuit het Verzorgingslokaal ga verzorgen.
Hartelijke groet, Florina Blokland
communitymanager verzorging
.

waarom stoppen

Je vraagt je natuurlijk af waarom ik het niet eens kan zijn met de plannen voor verandering. Ben ik tegen verandering? Nee. Tegen vernieuwing? Nee. Integendeel zelfs. Maar ik ben wel tegen een ‘top-down’ verandering waarmee je ‘gewoon’ geconfronteerd word. En ik bovendien tegen verandering en vernieuwing als verwachtingen worden gewekt die op grond van jarenlange ervaring op zijn zachtst gezegd, irreëel zijn. Kun je van docenten verwachten dat ze hun tijd, kennis en leermiddelen vrijwillig en tegen geen of een minimale vergoeding (fooi) beschikbaar gaan stellen via een nieuw platform? Ik hoop het van harte, maar gezien de ervaringen met het maken en delen van leermiddelen in/met Wikiwijs, het ‘geven en nemen’ in een community ( is die verhouding geen 5% : 95% ?) en het actief meedoen in een community, heb ik zo mijn bedenkingen rondom het actief deelnemen op een platform zoals Ning. Men verwacht dat zo’n platform op dezelfde manier gaat werken als Facebook waar docenten ‘toch ook actief zijn’.

zoeken-vinden-maken-delen

Het is prachtig dat de nadruk komt te liggen op het ‘zoeken, vinden, maken en delen van digitale leermiddelen’. Maar als materiaal gemaakt met Word of PowerPoint daarin niet past en alles interactief moet zijn, dát gaat me een brug te ver. Wat is er mis met Word en Powerpoint? Dat er meerdere opties zijn om materiaal mee te maken, wil nog niet zeggen dat Word en PowerPoint daarmee overbodig zijn. Goed digitaal lesmateriaal maken is minder eenvoudig dan wordt voorgesteld. En digitaal lesmateriaal beoordelen is ook niet zo makkelijk als wordt gepretendeerd.
Daarnaast wordt het beeld geschetst dat nieuwsbrieven ouderwets zijn, iedereen kan twitteren en dus docenten die interessante dingen te melden hebben elkaar dáár en op Facebook wel volgen. Mits goed uitgevoerd is een nieuwsbrief een mooie vorm van content curatie. Bovendien is email een tool die door bijna iedereen wordt gebruikt. Dit in tegenstelling tot Twitter, etc.

trekken en sleuren

Ik heb 11 jaar lang meestal met plezier de community ‘gemanaged’ en vooral inhoudelijk kennis, informatie, tips en lesmateriaal verspreid. De inhoud van de functie verandert dusdanig dat ik alleen nog bijvoorbeeld het platform mag managen en het geheel aansturen, activeren, motiveren en modereren. Ik noem dat oneerbiedig ‘trekken en sleuren’. En daar pas ik voor. Ik wil inhoudelijk bezig zijn met het vak, gebruikmakend van de vele mogelijkheden die internet biedt. En dat strekt verder dan een platform managen voor een jaarlijkse vrijwilligersbijdrage. Want dat laatste is écht waar. Wil je weten welk bedrag je jaarlijks belastingvrij mag ontvangen voor vrijwilligerswerk? Het is ongetwijfeld te vinden op internet. Ik schaam me om het hier te vermelden en doe dat dus niet.

[update 1 augustus 2012)

Gisteren de allerlaatste e-mail verstuurd naar de leden. Het gaf weer veel reden tot reageren, per mail, op twitter, zelfs telefonisch. Hieronder de tekst:

Beste leden,
Op 4 juli stuurde ik de laatste nieuwsupdate als communitymanager verzorging. Je kunt deze mail om diverse redenen gemist hebben, bijvoorbeeld vanwege de vakantie. Daar zitten we wat betreft het onderwijs immers nu middenin. Ook ikgeniet ervan zoals je ziet:

 Als je wilt, kun je dat laatste bericht van 4 juli teruglezen op mijn blog. Daarbij heb ik in een uitgebreide toelichting nog wat meer achterliggende oorzaken genoemd voor het stoppen met mijn werk als communitymanager. Waarom déze nieuwsupdate, de laatste is van mijn hand namens Kennisnet/Digischool. Maar zoals je kunt lezen :  stoppen geeft ruimte!

1 augustus
Morgen is het 1 augustus. De einddatum van mijn contract met Kennisnet/Digischool. Ik kan hierover niets nieuws vertellen: ik heb na mijn ontslagname op 4 juli, nog steeds geen enkele reactie gehad van Kennisnet of Digischool. Ik ga er dus maar vanuit dat de mailinglist waarmee ik deze nieuwsbrief verstuur en waar jullie ook je vragen e.d. kunnen rondsturen, vanaf morgen niet meer werkt. Ik neem aan dat men mij schrapt als moderator en mij mijn bevoegdheden ontneemt. Daardoor kan ik  jullie eventuele e-mail naar list-verzorging@digischool.nl niet meer doorsturen. (Ik ontvang ze in eerste instantie van degene die het bericht verstuurt. Ik geef dan ‘fiat’ om de mail naar jullie allemaal, bijna 6000 leden, door te sturen.)

Nieuws blijven ontvangen
In mijn laatste mail schreef ik: “Mijn werk als communitymanager stopt dus per 1 augustus 2012. Maar je hoeft daarna wat mij betreft niet verstoken te blijven van alle nieuwtjes. Ik ga door op een andere weg. Ik zal meer tijd gaan besteden aan het binnenkort geheel vernieuwde  Verzorgingslokaal en mijn weblog EduFloor. Wil je hiervan op de hoogte blijven ? Vul dan je gegevens in op het aanmeldformulier. Je hoort dan snel weer van me!”

Inmiddels hebben 143 mensen zich aangemeld. Wat fijn dat er mensen geïnteresseerd blijven in alles wat er speelt rond Mens en Natuur. Zij kunnen komend weekend de eerste nieuwsupdate verwachten. Gewoon zoals voorheen als communitymanager, doe ik dat nu op persoonlijke titel. Met onder meer een verwijzing naar een stukje dat ik schreef overloverboys. Nog steeds een verontrustende problematiek. En heel veel verzameld lesmateriaal, prachtige digitale oefeningen en informatie voor in de les. Wil je dit ontvangen, meld je dan hier aan.

Communitysite
De communitysite wordt vanaf morgen dus niet meer onderhouden door mij. De links kunnen doodlopen, het nieuws wordt niet ververst en de huidige inhoud wordt niet meer op waarheid gecontroleerd. Reacties naar mijn e-mailadres zullen uitblijven. Ik neem niet meer de moeite om alles na te lopen. Daarover zijn ook geen afspraken gemaakt. Dat kan ook niet als je geen reactie krijgt op je ontslagname… Ik weet niet wat ik moet doen, het staat niet in mijn huidige contract.

Tenslotte
Rest mij nu nog alleen te zeggen: het gaat jullie goed. Mijn werk als communitymanager zit erop. Ik ga mijn energie stekken in mijn verzorgingslokaal, mijn blog, mijn werk als zelfstandige en in nog beter worden: het herstel gaat langzaam en doelen heb ik bij moeten stellen. Maar ik heb zin, want: stoppen geeft ruimte!!

 Hartelijke groet en dank voor alles!
Florina Blokland.

19 Reacties »

Florina op 12 juli 2012 in e-learning, onderwijs, persoonlijk

19 Reacties op “stoppen geeft ruimte”

  1. juf Janny reageerde op 12 Jul 2012 om 17:03 #

    € 1500

  2. Florina reageerde op 12 Jul 2012 om 17:28 #

    Precies …
    vijftienhonderd

    Voor het geval de lezer denkt dat je een of meer nulletjes vergeten bent …

  3. Ike reageerde op 18 Jul 2012 om 20:05 #

    Florina heel hartelijk dank voor alle mooie nieuwsbrieven. ik heb er veel van geleerd. Het ga je goed. Hartlijke groet Ike

  4. Florina reageerde op 18 Jul 2012 om 20:12 #

    Dank je wel Ike!
    Maar ik stop er niet mee! Zoals je gezien hebt: mijn verzorgingslokaal blijft, en daarmee ook alle actuele docenten-zaken. Ik blijf nieuwsbrieven verzenden en er borrelt nog van alles. Maar ik kan het allemaal niet alleen en wie weet zal ik, net als in de community, toch jullie hulp blijven vragen. Of en hoe veel/vaak die geboden wordt, dat zal de tijd moeten leren 😉

  5. sabrina reageerde op 31 Jul 2012 om 18:02 #

    Ik wens je veel voldoening van je activiteiten welke deze ook zijn. Ik ben je alvast dankbaar voor het vele werk dat je hebt gedaan en hebt gedeeld. Je toewijding zal ook in je andere functies een pluspunt zijn !

  6. Willem Karssenberg reageerde op 31 Jul 2012 om 21:10 #

    Wat een triest verhaal Florina!
    Dat er bezuinigingen zijn, dat maken we allemaal mee.
    En juist dan is het zo ontzettend belangrijk dat er zorgvuldig gehandeld wordt.
    Dat lijkt in jouw geval dus bepaald niet gebeurd te zijn.
    In een dergelijke situatie eindig je met alleen maar verliezers als je niet uitkijkt.
    Hou dus de eer aan jezelf, ga door met waar je goed in bent en probeer los te laten wat achter je ligt, hoe moeilijk dat ook is!

    Wel hoop ik dat mensen van Kennisnet en Digischool alsnog met een verklaring komen. Daar heb niet alleen jij recht op, maar ook al die communityleden voor wie jij je jarenlang hebt ingezet.

    Ik begrijp uit je woorden dat er meer communities zijn waar dit speelt. Ik hoop dat ook daar goede alternatieven gevonden worden zoals jij die biedt via het verzorgingslokaal.
    Maar zo krijgen we dus weer versnippering waar Kennisnet juist de opdracht had om zaken te bundelen…

    Uiteraard wens ik je heel veel succes met je nieuwe uitdaging. Jou kennende gaat je dat vast lukken!

  7. Karin Winters reageerde op 31 Jul 2012 om 21:26 #

    Als geen ander weet ik dat juist een community maken, in leven krijgen en houden verschrikkelijk moeilijk is. Je hebt het over 6000 leden, dat is een best grote community omdat het over 1 vakrichting gaat. Ze zouden je geld toe moeten geven om deze bestaande community groter en sterker te maken. Het gaat niet om innovaties/veranderingen maar om de community gedachte…hoe die bereikt wordt is niet het belangrijkst.

    Net als andere reageerders (en vast reaguurders) vind ik het (jouw kennend als positief en lief) een uitglijder dat e.e.a niet heel mooi en netjes is afgerond.
    Van mij een Bos Papavers, het zaad waarschijnlijk vanwege de trage reactie verorberd door kennisnet/digischool mensen…slapen ze lekker van door!

  8. Rinske reageerde op 01 Aug 2012 om 06:01 #

    Hé Florina,
    Wat een triest verhaal. Maar ook: Wat een respect en bewondering heb ik.voor jouw bevlogenheid. Ik gun je een betere afsluiting dan dit wat geen afsluiting is.

    Rinske

  9. Jack Tempel reageerde op 01 Aug 2012 om 08:00 #

    Hoi Florina,

    Als collega communitymanager ben ik het natuurlijk helemaal met je eens. We hebben veel aan elkaar gehad en ik zal je missen. Ik bewonder je enorme drive en enthousiasme en weet zeker dat ik je weer ga tegenkomen.

    Jack

  10. Florina reageerde op 01 Aug 2012 om 09:38 #

    Allemaal,
    hartelijke dank voor alle reacties. Het doet goed te lezen dat de gang van zaken ook voor anderen toch wat ‘raar’ overkomst.
    Ik ben nu niet in staat goed te reageren en formuleren. Het is te chaotisch in mijn hoofd na alle reacties die ik gisteren ontving per mail, twitter, telefoon.

    Later zal ik dit zeker doen. Wie weet ontvang ik vandaag reactie van Digischool, die die in opdracht van Kennisnet de communities coordineert en in eerste instantie verantwoordelijk is voor communicatie richting o.a. mij.

  11. Jan-Bart de Vreede reageerde op 01 Aug 2012 om 13:08 #

    Met toestemming van Florina zet ik deze reactie even online:

    Beste Florina,

    Omdat Erik en Fred nog op vakantie zijn en je daarom waarschijnlijk geen reactie krijgt op je blog en/of ontslagbrief, reageer ik alvast even via de mail. Ik wil je natuurlijk ook bellen, maar laat even aan jou of je daar behoefte aan hebt.

    Ik betreur je besluit om ontslag te nemen als community manager, tegelijkertijd heb ik begrip voor je overwegingen bij de gewijzigde situatie.

    Graag licht ik toch nog graag de kanteling, die we nu maken, toe.

    De veranderingen die Digischool en Kennisnet samen doorvoeren hebben voor een groot deel niet zo veel te maken met bezuinigingen (ik schat in dat we het volgende jaar meer besteden aan het geheel dan het afgelopen schooljaar). Als publieke organisatie zijn we het aan het onderwijsveld verplicht de activiteiten, die we uitvoeren kritisch te bekijken en deze aan te passen aan de huidige situatie in scholen en nieuwe vragen van scholen.

    De community’s zijn jaren geleden gestart door de Digischool en Kennisnet was in de gelukkige omstandigheid dat we deze konden steunen op verschillende manieren. Het streven was altijd de community’s te laten ontwikkelen tot een door de leden gedragen platform. Dit is echter alleen bij de community’s in het basisonderwijs redelijk gelukt met bredere redacties bestaande uit vrijwilligers (en je ziet dat het daar dus ook beter loopt).

    In veel andere community’s staat de communitymanager er vaak alleen voor om de activiteiten te realiseren en dat is niet meer van deze tijd en schaalt ook niet. Daar is de doorontwikkeling van de community dus eigenlijk niet gelukt.

    Toch hebben de community’s een belangrijke positie bij het maken en delen van digitaal leermateriaal. Die rol maken we met onze koerswijziging explicieter, zoals Erik in zijn presentatie aangaf is het einddoel daarvan inderdaad om mooi interactief materiaal te maken. Maar is er niets mis met word/powerpoint/pdf materiaal wat nu gemaakt wordt (maar ik denk dat je toen al weg was).

    We gaan met 75 Leermiddel Coördinatoren van start en faciliteren hen om het proces goed op te starten. Zij ontvangen een vergoeding om het proces aan te jagen en andere makers van materiaal te ondersteunen. Dus niet om zelf de uitvoering voor hun rekening te nemen. Het is dan ook slechts een vrijwilligersvergoeding.

    Ik begrijp dat dat jou als communitymanager in een moeilijke positie brengt, maar dit zijn wel de keuzes die wij als publieke organisatie moeten maken. Ik respecteer ook jouw keuze om dit niet meer te doen.

    Nogmaals, ik ben je dankbaar voor alles wat je de afgelopen jaren hebt gedaan voor de community, en ik weet zeker dat Erik en Fred bij terugkomst van hun vakantie ook nog contact zullen opnemen.

    Jan-Bart de Vreede
    Stichting Kennisnet

  12. Eus van Hove reageerde op 01 Aug 2012 om 14:30 #

    De managers bij Kennisnet doen hun werk toch ook niet tegen een ‘vrijwilligersvergoeding’?
    Is het vakmanschap dat Florina Blokland inbrengt niets waard?

  13. Florina reageerde op 01 Aug 2012 om 15:04 #

    @Jan Bart,
    Goed dat je je mail aan mij hier hebt gepubliceerd. Het verheldert, nuanceert en misschien corrigeert het één en ander enigszins. (Wat betreft materiaal dat gemaakt is met Word en PowerPoint is tijdens de vergadering niet goed helder gemaakt dat deze materialen nog wel kunnen, maar dat toch transitie moet plaatsvinden naar interactief leermateriaal, eventueel met opname daarin van bestaand Word en PowerPointmateriaal).

    Maar het katterige gevoel zal echter voorlopig wel blijven.

    Ik ben blij dat je telefonisch aangaf dat de manier waarop communitymanagers bij Digischool konden aangeven hoe ze eventueel verder wilden, ‘niet zo handig was’.
    (Een keuzeformulier gemaakt met/beschikbaar op Google Docs met daarin 1 regel tekst wat de bedoeling was van het formulier, gevolgd door meer-meerkeuzemenu met de keuzes:
    Beheer huidige communitywebsite en maandelijkse nieuwsbrief
    Migratie naar nieuw communityplatform
    Opzetten en inwerken Leermiddelenredactie
    Rol van leermiddelenmanager
    Geen van deze taken.)
    Een opmerkingenvakje erbij en een inzendknop, gevolgd door een ‘bedankt voor het insturen’

    In deze vorm diende ik dus mijn ontslagbrief in waarover ik spreek hierboven …
    Als je vervolgens als maker van het formulier, op vakantie gaat en niets meer van je laat horen, dán krijg je dus gefrustreerde mensen die blogs gaan schrijven.

    Kortom: communicatie is écht misgelopen, met alle gevolgen van dien. Wat totaal geen reden is om spijt te hebben. Integendeel, het sterkt mij om vooral op persoonlijke titel verder te gaan, de juiste weg hierin te zoeken en van afstand te zien hoe de communities zich zullen ontwikkelen.

    Tot zover voor nu mijn bijdrage.

  14. Willem van Ravenstein reageerde op 02 Aug 2012 om 00:31 #

    Als ik dit zo lees dat krijg ik (alweer) het gevoel dat steeds meer onderwijs, leermiddelen, ICT, e.d. in handen komt van mensen die inhoudelijk niets van het vak af weten of weinig of geen echte ervaring hebben met de ‘echte praktijk’ van het onderwijs.

    De kracht van die dingen die je deed, doet en gaat doen ligt, volgens mij, in de combinatie van communityvorming en vakinhoud. Mislukte implementaties van ICT, bijvoorbeeld, hebben altijd te kampen met het gebrek aan inhoud. Het gaat daarbij niet alleen om lesmateriaal maar vooral om communicatie en relatie.

    Nog erger: soms krijg je ’t gevoel dat de mensen achter zo’n mislukte implementatie niet eerder tevreden zijn als ze de dingen die wel succesvol zijn hebben kapot gemaakt. Logisch want het zijn de bewijzen van onvermogen. Dat is niet alleen een gemiste kans, maar vooral ook een bewijs dat iedereen wel roept ‘het onderwijs moet beter’ maar dat dit zelden of nooit wordt ondersteund door handelen en investeringen.

    Mijn idee is dat uiteindelijk alleen telt wat werkt. Wat iedereen er ook van zegt, denkt of van plan was. ’t Is alleen jammer dat er zelden iemand wordt afgerekend om hun gekluns.

  15. Florina reageerde op 02 Aug 2012 om 10:45 #

    @Willem van Ravenstein
    Dank je voor je reactie Willem. Communityvorming, het is iets dat haast nergens lukt, en daarom ben ik zo bezorgd over het welslagen van de plannen van Digischool.
    Actief wordende community leden ontstaan niet vanzelf. Hiervoor is een compleet andere manier van (samen)werken nodig. Digischool, Wikiwijs, Ning, … krijgen de leden niet zomaar actief. Het ‘niet delen’ van materiaal kun je niet zomaar ombuigen. Mijn gevoel is dat er niet opeens een omslag plaats zal vinden zodra er (weer) een nieuw platform in de lucht komt.

    Er is volgens mij ook al veel onderzoek naar gedaan. Erwin Blom schrijft erover: “Als mensen het gevoel hebben dat er teveel van ze gevraagd wordt, dat de inspanning te groot is, is het moeilijk ze tot deelname te verleiden. Bron: http://www.handboekcommunities.nl/?onderwerpen/

    En wees eerlijk: in het onderwijs wordt al zo veel gevraagd van docenten!

  16. Edufloor blogt » waarmee ik bezig was, ben en zal zijn reageerde op 05 Aug 2012 om 10:30 #

    […] soms wekelijks een nieuwsbrief naar de leden van de community verzorging. Maar omdat ik daarmee gestopt ben en tóch weer verder ga, blijf ik ook doorgaan met nieuwsbrieven maken.Voorlopig in een wat […]

  17. Brigitte Maas reageerde op 15 Aug 2012 om 15:26 #

    Ik wil even op de blog achterlaten dat ik Florina erg zal gaan missen. Haar nieuwsbrieven, ideeën, lesmaterialen etc. getuigen altijd van veel inspiratie. Die inspiratie bracht Florina over op mij en vele anderen. Florina: ik vind het erg spijtig dat het zo gelopen is, maar ben blij dat je een nieuwe weg inslaat. Via die weg zal ik je nog wel weten te vinden!
    Hartelijk dank voor alles,

    Brigitte Maas

  18. Edufloor blogt » Nieuwsbrief Mens en Natuur reageerde op 04 Nov 2012 om 14:28 #

    […] nieuwsbrief verzonden. Meer dan tien jaar deed ik dit als communitymanager voor Kennisnet. Dat is voorbij. Maar ik doe het nu gewoon op eigen initiatief, vanuit het […]

  19. Edufloor blogt » Freubelen deel 1 reageerde op 13 Jan 2018 om 17:00 #

    […] Al eerder, in 2012, stopte ik met een grote klus in het onderwijs. Ik wist toen dat stoppen ook ruimte  kan geven. Voor andere dingen, voor nieuwe dingen. Want.. achter iedere bocht ligt een nieuw […]

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter