Wat te doen? #blimageNL

In een eerder bericht schreef ik er al over, het staartje dat een tweet met foto zou krijgen. Dus als je wilt kun je nu het staartje lezen.

staartje

#blimageNL
Ik werd uitgedaagd door Frans Droog. Waarvoor? Tot een #blimageNL. Ik zie je denken, een wát? Een blimage! Het is een blog + image, overgevlogen uit Amerika en opgepikt, hoe kan het ook anders, door Frans Droog. Lees zijn blog met details en als je het leuk vindt: lees hier nu verder over hoe ik de challenge #blimageNL aanga. En jij je misschien wel uitgedaagd voelt om óók een #blimageNL te schrijven!

Ik mocht kiezen uit 4 foto’s van Frans, maar ook een eigen foto gebruiken. En dat laatste, dat was niet moeilijk. Juist die dag was er een prachtig leermoment geweest. Voor mezelf en voor diverse anderen. En heb je het over leren, dan heb je het over onderwijs. Maar onderwijs is niet alleen leren binnen de schoolmuren, het is zeker ook leren daarbuiten.

Inwiersen
Het gaat om deze tweet met foto:

Mijn trouwe volgster @CarlaMondig reageerde meteen met de vraag wat inwiersen was. Afijn, je moet zelf maar even hierboven het lijntje bekijken dat ontstond. (Klik daarvoor op de afbeelding en je leest het lijntje. Ook al heb je geen eigen twitteraccount.) Uiteindelijk reageerden diverse boeren die op de proppen kwamen met allerlei alternatieve namen voor het op rijtjes leggen van gemaaid gras, zodat een opraapwagen het kan laden. Ik noem het vaak inruggen maar ook dat geeft vaak vragende gezichten.)  Moraaltje van dit inleidende verhaaltje: leren doe je altijd en overal, als je er voor open staat en bereid bent anderen daarbij ook te helpen. N.a.v. een simpele foto, hebben meerdere mensen die dag een nieuw woord geleerd.

Leermoment

En ik? Ik leerde over mezelf. Ik twitter over van alles, maar op dit moment is het dagelijks leven rondom de boerderij door mij het meest besproken. Omdat het nu eenmaal het meeste impact heeft. En dat komt weer omdat we nu juist het boerenleven, de kern van ons boerenleven, voor een groot deel ‘gedag’ hebben moeten zeggen: de melkkoeien zijn weg. Daarover schreef ik al eerder, en nu is het de kunst ermee om te gaan. Vóórdat het stoppen van onze melkveehouderij in ons leven kwam, was ik volop bezig met ‘onderwijs’: leermiddelen ontwikkelen, opdrachten verzinnen en (digitaal) publiceren, digitale toetsen maken bij lesmethodes, redigeren van andermans werk,  content schrijven maar in het algemeen: voor uitgevers werken en mijn eigen lokaal bijhouden (hobby) en nieuwsbrieven versturen: ik deed het graag en veel. Ook blogde ik veel vaker dan nu het geval is, en heel vaak was het een combinatie van de boerderij en het onderwijs: lesideeën, lesmateriaal, uitleg over ons werken hier op de boerderij, blij schrijven over koeien in de wei over dompelen, maar ook over softwarelesmateriaal van derden, etc. Maar omdat er maar 24 uur in een dag zitten, was door de omstandigheden op de boerderij, dit werk wel op een lager pitje komen te staan. Daarbij speelden ook de gevolgen van mijn fietsongeluk een grote rol. En nog.

En nu?
Iedere dag is het voor ons (#broerboer en ik) nog wennen aan ons ‘nieuwe’ leven. Dat lukt aardig. We zoeken, genieten, lachen, huilen en vooral ik, denk.. Dat onderwijswerk, ga ik daar mee verder? Pak ik het weer op, is er sowieso nog wel werk voor mij? Voor mij inmiddels 100 andere auteurs, redacteurs, docenten die ontwikkelen, onderwijskundigen en anderen die dagelijks met hun voeten in de onderwijs-klei staan. Ik niet. Misschien moet ik wel iets anders doen? Wat wil ik, wat kan ik, wat vind ik leuk om te doen? #Broerboer zegt: “mens, maak je niet druk. Niks moet, alles mag. Geniet nou eerst’s van de rust. Je hebt al meer dan 30 jaar gewerkt, maak je niet druk”. Ja maar, ja maar, ik wil me nuttig voelen, een doel hebben, resultaat zien, etcetera.

Kortom: ik ben er nog niet uit. Ik weet wel dat ik het leuk vind te vertellen en laten zien hoe boeren werken en leven. En dat ik houd van transparantie over waar ons voedsel vandaan komt dat boeren produceren. Dat ik de burger/consument duidelijk wil maken dat niet actieclubs als Wakker Dier of de Partij voor de dieren de hele waarheid vertellen.

Boerderijeducatie
Heel langzaam worden er wat vage contouren zichtbaar. Misschien moet ik het reguliere onderwijs loslaten, me gaan richten op boerderijeducatie zoals dat ook hier in de regio opgezet is. Al eerder schreef ik over mijn eigen Plattelandseducatie en is deze blog ook een vorm van boerderijeducatie. Maar misschien moet ik me maar eens aanmelden bij deze organisaties. Wie weet kunnen ze mijn ervaring of kennis of enthousiasme gebruiken?

Challenge, en jij?
Die foto, dat inwiersen, dat uitleggen, dát is mijn challenge, mijn trigger om die contouren helder te krijgen van hoe ik verder wil. En ik daag ook anderen uit, met name jóu om een #blimage challenge aan te gaan.  Niks moet, alles mag, maar als je wilt mag je mijn foto’s hieronder daarvoor gebruiken. Ik hoop dat je de #blimage handschoen oppakt. En daarmee weer even voor jezelf tot de kern kunt komen: wat is dat toch dan onderwijs zo boeit? Dat ik zelfs in een aangereikte foto iets zie waarvan ik kan leren?

Succes!

 

klaprozen met tekst 'Alles wat je aandacht geeft, groeit" koe plassenyes, we kunnen het dagfoto kliko's

[update 1]
Nadat mijn oproep op Twitter reacties veroorzaakte bij onder andere drie boerinnen, nodig ik ze hierbij van harte persoonlijk uit de challenge #blimageNL aan te gaan:

Mag ik jullie, drie boerinnen met een groot onderwijshart, uitdagen om een blog te schrijven? Boerin Hendrika, Sandra en Elly, jullie zijn in verschillende opzichten heel betrokken bij het onderwijs. Als ouder en/of als boerin. Julie doen niet anders dan via jullie blogs uitleggen wat jullie doen en waarom. Jullie laten mensen leren over het boerenleven. Geweldig! Wat is jullie drive, hoe ervaar je onderwijs, leren? Ik ben zo benieuwd!

[update 2]
Inmiddels heeft Sandra een prachtige blog geschreven: Kuikentje. Over leren via uitdagingen, naar elkaar luisteren, kinderen die net als een kuikentje voedingsstoffen nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Aanrader!

 

5 Reacties op “Wat te doen? #blimageNL”

  1. Kuikentje #blimageNL | Welkom bij mijn beestenboel reageerde op 26 Jul 2015 om 16:44 #

    […] Twitter werd ik door Florina uitgedaagd voor een #blimage. Een blog bij een foto met betrekking op onderwijs. In eerste […]

  2. Hendrika reageerde op 27 Jul 2015 om 14:34 #

    Ik heb me wat in het rond gelezen, maar het inspireert mij momenteel niet, ik kan er niets bij bedenken. Ik laat de uitdaging #blimageNL aan mij voorbijgaan.

  3. Florina reageerde op 27 Jul 2015 om 16:10 #

    Prima hoor 🙂 Je mag je ook niet verplicht voelen. Ik heb je vrijblijvend ‘uitgedaagd’ lees uitgenodigg. En dan mag je altijd afslaan.
    Groetjes en ga vooral door met je eigen blog, zo goed!

  4. De #blimageNL lijst | Droog's reageerde op 28 Jul 2015 om 20:47 #

    […] Florina Blokland – Wat te doen? […]

  5. Edufloor blogt » Inkuilen reageerde op 23 Aug 2015 om 11:24 #

    […] Over dat ‘rare’ woord ‘inwiersen’ schreef ik al eerder in een blog. Het blijft een mooi […]

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter