kunst met een grote K

Enige weken geleden maakte ik voor uitgeverij Malmberg een lesidee over een onderwerp dat eigenlijk helemaal buiten mijn interessegebied ligt: over Kunst. Ik ben graag bezig met fotografie, digitaal en  analoog creatief gefrutsel met beeld en ik blader graag door fotoboeken en lees en leer graag over de techniek van beelden (vormen). Maar een museum bezoeken of me erg verdiepen in kunst(stromingen), nee, daar doe ik eigenlijk nooit. Misschien heb ik er de rust niet voor?
Google Art: Nationalmuseum Stockholm

Toen Malmberg vroeg een lesidee te maken over het Google Art Project, vond ik het eigenlijk wel een uitdaging dit onderwerp op te pakken. En nu komt het: ik vond het reuzeleuk om te doen en bovenal: reuze interessant! Er ging letterlijk een wereld voor me open. En nu kan ik me voorstellen dat CKV een prachtig vak is in het voortgezet onderwijs.

Wat is Google Art Project?
Google Art Project laat je digitaal binnenkijken bij musea. Met muiskliks ‘loop’ je door de verschillende zalen, waarbij je veel schilderijen van zeer dichtbij kunt bekijken. Via het plusje naast een kunstwerk kun je zover inzoomen dat je elk scheurtje in het doek, elke spikkel, elk detail ziet. Je vindt er momenteel 161 collecties in 51 musea in 40 landen. Je kunt museumzalen in 360 graden bekijken, inzoomen op kunstwerken en achtergrondinformatie opvragen.

Bekijk deze demo even, dan snap je wat ik bedoel!

Lesidee Van Gogh
Het lesidee Wereldwijs kunst bekijken in de les vind je terug op Onderwijsvanmorgen. In dit lesidee draait het voornamelijk om het werk van Vincent van Gogh. Sinds een paar weken  zijn er 166 werken van Van Gogh in HD-kwaliteit te bewonderen via het Google Art Project. Ik heb er een inspiratieblad bij gemaakt met allerlei lesideeën rondom Vincent van Gogh. Daarnaast een korte toets die je ook kunt downloaden als scormbestand dat je in vrijwel elke elo kunt gebruiken. Voor leerlingen maakte ik twee handouts bij het lesidee: een over werken met het Google Art Project en een met tips, tricks en digitale toepassingen. Al deze ideeën kun je natuurlijk ook gebruiken bij andere kunstenaars of kunststromingen.

Een bezoekje waard?
In het genoemde lesidee noem ik al een aantal Nederlandse musea waar je een kijkje kunt nemen. Maar het is natuurlijk heel leuk om lui achterover in je stoel of samen met je leerlingen in de klas, wereldwijd in zalen en ruimtes 360 graden rond te kijken!Een paar tips:

Je kunt overigens niet alleen musea kun je vanuit je stoel of het klaslokaal bezoeken. Wandel maar eens rond in het publieke gedeelte van het kantoor van Barack Obama bijvoorbeeld!  Zonder lange wachtrijen, zonder files.

Binnenkijken in het Witte Huis

Opdrachten voor in de les
De site biedt prachtige mogelijkheden voor gebruik in de les. Zo kun je bijvoorbeeld zelf galerijen samenstellen van je favoriete kunstwerken of musea en online delen via diverse sociale media zoals Twitter, Facebook, GooglePlus maar ook via e-mail. Je hebt daarvoor wel een Googleaccount nodig.

Wat zou je leerlingen als opdracht kunnen geven? Een paar voorbeelden:

  • Kies op Google Art een schilderij van een kunstenaar. Maak een foto waarop je de voorstelling van het schilderij zo precies mogelijk probeert na te bootsen. Denk aan de omgeving, de kleding van de personages, de lichtinval. Je kunt er ook voor kiezen om een modernere versie van het schilderij te maken. Een voorwaarde is wel, dat je in de foto de sfeer van het schilderij probeert te behouden.
  • Maak een puzzel van een al of niet bekend schilderij. Op Jigsawplanet kun je een foto uploaden en daarna het aantal en het soort puzzelstukje kiezen. Als de puzzel is gemaakt, open je de puzzel door op het beeld te klikken. Laat de leerlingen een schilderij kiezen en hier (voor elkaar) een puzzel maken. Legpuzzelen doet een groot beroep op kijkvaardigheden op oog-hand-muiscoördinatie.
  • Maak bij The Guardian een quiz om te beoordelen hoe goed je kunstwerken (her)kent. Kun je een Rousseau van een Lemoyne onderscheiden en herken je een Rembrandt van dichtbij?
  • Maak een studie van een kunstvorm zoals Pop Art, of van een kunstenaar.
  • Gebruik de NTR beeldbank met clips over bijvoorbeeld Beeldende kunst, of breder bij het vak CKV in het VO of uitzendingen van kunstprogramma’s in Teleblik.
  • Gebruik bij het samenwerken, brainstormen en presenteren van je werk Web 2.0 tools om met elkaar snel een mooi resultaat te bereiken. Bijvoorbeeld:

Tips

  • Google Art is niet bruikbaar op de iPad want de site gebruikt Flash. Je kunt een app downloaden , maar de mogelijkheden ervan zijn beperkter dan die van de website.
  • Je vindt een kunstenaar het snelst via ‘Collecties’ en niet via ‘Kunstenaars’. Vervolgens kun je gemakkelijk filteren op museum.
  • De kunstenaars zijn gerangschikt op voornaam, zorg dus dat je die kent.
  • Gebruik je Internet Explorer, dan moet je eerst een plug-in installeren (Chrome Frame for Internet Explorer) voordat je de website van Google Art kunt bekijken.

Koeien kijken
Ik sluit deze blogpost af in stijl: ik heb gezocht op ‘Cows’ en vond vier kunstwerken met koeien! 😉

2 Reacties »

Florina op 7 mei 2012 in onderwijs

2 Reacties op “kunst met een grote K”

  1. Hendrika reageerde op 07 mei 2012 om 11:40 #

    Je kunt er virtueel lekker in ronddwalen. Ik vind de werken van Elioth Gruner ook erg mooi, en dan met name de lichtval – http://bit.ly/J96XFZ – en het feit natuurlijk dat er koeien op staan :-D.

  2. Florina reageerde op 07 mei 2012 om 21:57 #

    Inderdaad prachtig, die schilderijen van Elioth Gruner. Alsof de zon écht is die er op schijnt!
    Ik heb overigens zojuist eerst jouw blog eens in mijn RSS reader gezet. Want ik moet gewoon iedere post van jou lezen. Zo interessant en herkenbaar. Nu ook weer over weidevogelbeheer. Niet zo simpel en resultaatvol als het lijkt …

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter