schimmige manouevre

Foto 131- 2012-05-10 by edufloortje
Foto 131- 2012-05-10, a photo by edufloortje on Flickr.

Vandaag naar uitgeverij Malmberg in Den Bosch geweest. Op de heenreis brak er boven de A27 een hoosbui los. De regen kletterde behoorlijk naar beneden en ik bleef rustig 100 rijden op de rechtse baan. Dat rijd ik overigens ook als het niet regent, in het algemeen. Dus geen probleem.Wat schetst mijn verbazing toen opeens een touringcar ‘volgeladen’ met kinderen mij inhaalde…!?! Notabene met een STKB keurmerksticker erop!

Ten eerste mág een touringcar op de snelweg helemaal niet harder dan 100 km/u. OK, bij het inhalen zal het wel mogen, maar doe het het dan niet in de stromende regen als je volgeladen bent, met ook nog eens kinderen. Geef in ieder het goede voorbeeld! En dat is mijn tweede punt: doe als chauffeur geen onverantwoorde dingen als je zoveel meekijkende ogen achter je hebt die nog een toekomst voor zich hebben waarin we met zijn allen hopen dat ze zich een beetje gedragen!

We stonden overigens later tegelijkertijd bij hetzelfde stoplicht, dus hard rijden in de stromende regen had ook qua tijd geen enkele zin!
Een boef, de bestuurder van deze touringcar!

Waarom zo hard rijden?

Zo, dat moest ik even kwijt.
Een schimmige dagfoto van een schimmige manoeuvre!

3 Reacties »

Florina op 10 mei 2012 in dagfoto, onderwijs, persoonlijk

3 Reacties op “schimmige manouevre”

  1. R reageerde op 12 mrt 2015 om 20:29 #

    schimmige manouevre

    Ik zit zomaar eens op internet te kijken en tot mijn verbazing kom ik op deze site terecht, (namelijk zelf touringcar chauffeur) wel oud artikel al maar goed,

    SKTB keurmerk krijg je niet zomaar, en hier gaat het over snelheid, maar bus en vrachtauto zijn GEIJKT, echt km dus, bus kan echt niet harder als 100 snelheidsmeter luxe auto wijkt altijd af, is u auto ooit eens geijkt? weet wel zeker van niet.

    En over slecht weer, je zit veel hoger in een bus, en veel meer overzicht over de rest van de weg, en touringcars hebben niks te maken met inhaalverbod, er staat een vrachtauto afgebeeld op het bord.

    Bus staat met grote foto’s op de website, en die chauffeur heeft niets verkeerd gedaan, dus niets bijzonders.
    We doen allemaal ons best, maar om zoiets te publiceren?

    Hartelijke groet

  2. Florina reageerde op 12 mrt 2015 om 21:42 #

    Beste R
    Inderdaad een wat oud artikel, maar toen was ik behoorlijk ontdaan. En nee, ijken laat ik mijn snelheidsmeter niet. Maar hij klopt aardig mag ik aannemen. Ik herinner me een snelheidsovertreding die ik maakte en daarvoor een bekeurig kreeg. Er werd 2 km vanaf getrokken en dat klopte met mijn waarneming.. Maar goed, verder heb ik het niet over een inhaalverbod maar over een snelheidslimiet. En je kunt nog zo hoog zitten en overzicht hebben: wij slecht weer en een glibberig wegdek, moet iedere weggebruiker daar rekening met houden. Ik en ook een touringcarchauffeur.
    Mijn insteek was niet om een hardwerkende beroepsgroep ‘af te zeiken’. Integendeel: ik heb respect voor chauffeurs die met hun vele gewicht op de wielen dagelijks de drukke wegen berijden en vaak ervoor zorgen dat ik produkten in de winkels vind. Of mijn bestemming kan bereiken als ik op vakantie zou gaan (ik ga nooit, maar dat doet er niet toe ;-)) Maar deze ervaring daar die dag was niet prettig en daarom erover geblogd.

    Vriendelijke groet,
    Florina.

  3. Nova reageerde op 13 mrt 2015 om 20:27 #

    Ik vind dit inderdaad een beetje een overdreven blog. Zoals R ook al zegt zijn vrachtwagens en touringcars geijkt. Hierdoor lijkt het alsof ze sneller gaan maar ze rijden echte kilometers. Luxewagens zijn nagenoeg altijd zo afgesteld dat men in de praktijk harder rijdt. Het is goed mogelijk dat een vrachtwagen bijvoorbeeld 87 km/u rijdt (geijkt tegen de begrenzer) en dat je er in een auto naast rijdt met 100 km/u op de teller.

    Wat betreft de regen. Niet alleen heeft de gemiddelde touringcarchauffeur of vrachtwagenchauffeur meer overzicht. Een vrachtwagen en/of touringcar is ook een stuk zwaarder. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld een vrachtwagen geen verplichting heeft voor profiel op de banden. Dit komt omdat deze voertuigen zo zwaar zijn dat ze door de regen heendrukken en die als het ware opzij duwen. Waarbij een personenauto vaak meer op de regen rijdt en het van het profiel moet hebben om de regen af te voeren.

    Dit is waarom je ook vaak zit dat bij regenval of sneeuwval bussen en vrachtwagens hun snelheid houden terwijl personenauto’s vaart minderen. Natuurlijk moet een chauffeur in een dergelijk geval wel rekening houden met het overige wegverkeer, maar op de bijgevoegde foto lijkt het nou niet bijzonder druk op de weg.

    Al met al is het zwaar overtrokken om dit een schimmige of onverantwoorde manoeuvre te noemen.

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter