helden
Het is mij wel duidelijk: de consument wil helemaal geen duurzaamheid of transparantie. De consument wil gewoon een supergoedkoop voedselpakket. En dus indirect ‘megastallen’ (=veelal) moderne grote stallen waar menig dier het beter kan hebben dan in verouderde kleine stallen)
wat er speelt
Albert Heijn opent dit jaar 82 nieuwe winkels. Meer dan ze aan het begin van het jaar voorzagen. En om die groei te financieren, korten ze hun leveranciers met 2 procent. Die zouden meer mogen leveren dan was overeengekomen. Albert Heijn deed dat met een soort overvaltactiek: ze heeft bij al haar leveranciers een brief laten bezorgen waarin staat dat ze met onmiddellijke ingang 2% korting eist en daarmee lopende contracten eenzijdig openbreekt. De arrogante supermarktboer vindt dat haar groeistrategie het beste betaald kan worden door de leveranciers. En dat zijn niet alleen de Unilevers, Sarah Lee’s en Peijnenburgs. Indirect zijn dat onder meer ook wij dus, de melkveehouders en ook telers van groente, fruit, graan en andere landbouw(basis)ingrediënten voor het (huis)merk voedingsaanbod. Later gaf Albert Heijn aan voorlopig de korting van 2 procent op te schorten bij leveranciers die zeggen dat ze erdoor in de problemen komen. Deze onderhandelingswijze schijnt een gangbare praktijk te zijn in de relatie tussen supermarkten en hun leveranciers, schrijft Foodlog.
helden
Waarom stoor ik en toch ook ‘het publiek’ zich er ditmaal wel aan? Eigenlijk heel voor de hand liggend: in augustus organiseerde Albert Heijn Open Dagen bij de boer. Ze werden als ‘onze helden’ beschouwd. De boeren waren blij en gastvrij. Maar meteen daarna toonde de supermarktketen zich een haai en liet zien dat het een gewone geldmachine is als iedere andere supermarkt! En ook in de Allerhande van oktober worden de leveranciers van vers, de boeren, neergezet als helden. Nog meer storing dus.
massa = kassa
Als beloning mogen we met Albert Heijn meegroeien, in de veronderstelling: Massa = Kassa
Nu zit ik ook nog ‘in het onderwijs’. Weliswaar heb ik geen wiskunde gestudeerd, maar dit is een inmiddels zwaar achterhaalde niet kloppende kreet. Goedkope massa maakt echt geen kassa. Kijk maar naar de USA: menig boer daar gaat of ging eraan ten onder.
Het komt er gewoon op neer dat Albert Heijn stuurt naar meer omzet/bulk omdat de consument goedkoop wil. Dat betekent dat we als leverancier door (moeten) stomen naar grote megaveehouderijen. Juist de veehouderijen die de gemiddelde consument niet wil!….Maar er indirect wel op aanstuurt door een (te) goedkoop voedselpakket te wensen.
het houdt op
Maar uit ervaring weet ik: veehouders kunnen niet eindig bezuinigen. Net zo min als ieder ander weldenkend mens. De consument bepaalt. En die wil alles: koeien in de wei, gezonde voeding, duurzaam, transparant, maar ook en vooral: goedkoop. En dat gaat écht wringen.
Het houdt een keer op.
PS
Ik moest het gewoon even kwijt op een zaterdag waarop we ons weer uit de naad hebben gewerkt om te zorgen voor dierenwelzijn en hygiëne op ons melkveehouderijbedrijf. De koeien lopen in de wei op dit moment, in de regen. Want ze moeten 120 dagen per jaar buiten. Anders leveren we geen melk die voldoet aan de eisen van weidemelk. En dan krijgen we strafkorting = minder inkomen. Want de consument wil het.
[update 25 november 2012]
Graag verwijs ik naar de blog “Stemmen met je portemonnee” waarin een groot deel van deze blog is opgenomen. Aanrader!
Florina op 13 oktober 2012 in boerderij, persoonlijk
Ester van Aalst reageerde op 13 okt 2012 om 15:46 #
Ze openen 82 nieuwe winkels? Er zal een nieuwe winkel bij zitten maar meestal gaat het over het overnemen van bestaande supermarkten waar de melk van deze boerin toch al verkocht werd. Hoe kan je dan allerlei duurzame wensen hebben als supermarkt als je zo handelt?
Ik zag net dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=ZqQUhUUhR-o) ging over duurzamer vlees bij Albert Heijn. Luister naar de inkoper van AH bij 10 minuten. Vraag van de journalist: Wie komt de boeren tegemoet voor de investeringen voor duurzamer? Antwoord inkoper: wij, wij vinden het belangrijk en willen investeren in dierenwelzijn. Ze zijn wel heel erg omgeslagen sindsdien volgens mij.
Stemmen met je portemonnee « Panhoeve reageerde op 25 nov 2012 om 20:38 #
[…] In dit kader wil ik graag een citaat invoegen, op het web kom je soms woorden tegen voor iets dat al lang bij je leeft. Het is van Florina Blokland op http://www.edufloor.nl, en wel deze post http://www.edufloor.nl/2012/10/13/helden/. […]
Stemmen met je portemonnee « Mannen van de Panhoeve reageerde op 13 jan 2013 om 22:29 #
[…] al lang bij je leeft. Het is van Florina Blokland op http://www.edufloor.nl, en wel deze post http://www.edufloor.nl/2012/10/13/helden/. Het is mij wel duidelijk: de consument wil helemaal geen duurzaamheid of transparantie. De […]